מה הם קידוחים אופקיים?

תהליך הנחת התשתיות בתחום הבנייה הוא תהליך מורכב הדורש בדיקות קפדניות, מיומנויות, זהירות וציוד מתאים. על מנת שיהיה ניתן להתקין את התשתיות, נעזרים בקידוחים אופקיים. המאמר יתאר מהם קידוחים אופקיים וכיצד הם נעשים.

 

מה הם קידוחים אופקיים ומדוע הם יעילים לבניית תשתיות?

קידוח אופקי הוא קידוח הנעשה באופן מאוזן ותת קרקעי. בדרך כלל מדובר על קרקע סלעית שצריך לעבד באופן מסיבי על מנת להקים עליה תשתית. למעשה, הקידוח נעשה אופקית למשטח ומייצר עליו תעלות כדי שיהיה ניתן לבנות עליו. מדובר על מכונות קידוח אופקיות שדומות לדחפורים ולא על מקדחי בטון סטנדרטיים היעילים לקידוח בטון בלבד.

באופן כללי ניתן לומר שהקידוח האופקי מתאים לכל סוגי הקרקע מאחר והפעולה שלו עוצמתית. בנוסף, הוא חוסך משאבים כמו זמן ועלויות. עבודה הנעשית על ידי קידוחים אופקיים היא עבודה אסטטית שאינה פוגעת בקרקע מאחר והתהליך נעשה מתחת לפני הקרקע. יתרה מכך, הקידוחים הללו לא מפריעים לתנועה או לתשתיות אחרות ואינם מזיקים להם.

 

לאלו תשתיות מתאים הקידוח האופקי?

הקידוח האופקי מתאים לבניית תשתיות לצורך הנחת כבלים, צינורות מים, צינורות גז, צנרת ביוב, צנרת חשמל, כלונסאות וכד’. לא קודחים ישר ומניחים את התשתיות בתעלות התוואי. יש צורך לערוך בדיקה של הקרקע על מנת למדוד את כמות מי התהום שיש בה.

במידה ומדובר בקרקע מזוהמת שאינה חדירה יש צורך לבצע פעולות שיגמישו אותה ולחשב את הצפיפות בין הנפח למשקל שלה. לפיכך, עורכים קידוחי ניסיון כדי לקחת דגימת קרקע למכון מיוחד בו היא נבדקת.

 

כיצד נעשים קידוחים אופקיים?

עוד לפני שהפועלים המיומנים שהוכשרו בעבודת קידוחים אופקיים מתחילים לקדוח, יש לתכנן את הפרויקט בצורה מפורטת מכיוון שמדובר בקידוחים משמעותיים. כלומר, מהנדס החברה כותב את התכנית על פי גודל השטח, טיב הקרקע ובדיקות הקרקע שנעשו טרם תחילת העבודה ומקפיד על כל ההנחיות הדרושות תוך התחשבות בצרכי הלקוחות.

לאחר מכן מתחילים לקדוח לעומק תוך הקפדה על אמצעי בטיחות ובהתאם לתכנית. בשלב האחרון מכניסים את הצנרת מבלי שתיפגע מנפילה של שכבות קרקע.

 

פיקוח על קידוחים אופקיים

על מנת שהקידוחים האופקיים יתבצעו בדיוק על פי התכנית ולא יזיקו לסביבה יש צורך בפיקוח רשמי של המשרד לאיכות הסביבה וגופים נוספים. זאת אומרת, שעל החברה המבצעת להביא מפקח מטעמה שיהיה נוכח במקום. בין היתר, החברה המבצעת צריכה להיות חברה בעלת שם וניסיון, עם פועלים מיומנים שיודעים לעבוד עם ציוד כמו מכונות לקידוחים אופקיים.

המכונות עצמן צריכות להיות מתוחזקות כראוי ותחת פיקוח של מנהל העבודה. ככל שבוחרים בחברה מקצועית יותר השומרת על כללי הבטיחות ומבצעת את העבודה בשלבים על פי הספר, כך לא יהיו אירועים יוצאי דופן והעבודה תתנהל בזהירות ובדייקנות. לסיכום, אל תוותרו על חברה איכותית ואמינה לקידוחים אופקיים.

קידוח אופקי