מה הייחודיות בגזיבו לגינה?

ביתנים תמיד עשו לנו טוב: כילדים  רדפנו אחרי ביתני הממתקים והגלידות הפזורים בפארקים, כשהתאהבנו רצינו רק לשבת בהם בשקט, לשים יד על לחי ולשכוח מהעולם. אז למה שלא נכניס את הטוב הזה לבית שלנו – וליתר דיוק לגינה?! גזיבו לגינה, זה מה שאנחנו צריכים.

 

גזיבו: מפגודה לקיוסק

מהו גזיבו בעצם? ע”פ וויקיפדיה גזיבו הוא ביתן, מבנה מקורה הפתוח מכל צדדיו. המילה ביתן היא מילה כללית ומשמשת לתיאור של קיוסקים, מבני תצפית קטנים, פרגולות, ופגודה. המונחים הספציפיים הללו הם סוגי ביתנים שונים שהתפתחו באזורים שונים ברחבי העולם. גזיבו משמש לתיאור של ביתן ספציפי, שתפקידו לספק בעיקר צל, יופי ופרטיות.

 

מי צריך גזיבו?

כיום הגזיבו הפך ללהיט בקרב בעלי הגינות הפרטיות. בעוד שבעבר גינות אלה היו בדר”כ נמוכות מפני הקרקע ומוקפות בשיחים גבוהים, כיום יש לא מעט גינות מעל פני הקרקע, ולכן הצורך בפרטיות גובר. בנוסף, כולנו מודעים להתחממות הגלובלית ולכך שהשמש הישראלית הופכת לנסבלת פחות עם השנים. כך שגם הצורך בצל הוא אישיו.

הגזיבואים שנבנו במהלך ההיסטוריה שמשו בעיקר למטרה הזו. בממלכות עתיקות כמו פרס או סין מוזכר הגזיבו במאמרים שונים. נראה שמה שמשותף לסינים ולפרסים, זה ששני העמים שכנו בארצות שטופות שמש ופשוט חיפשו צל. ספרו של תומאס ג’פרסון, נשיאה ה-3 של ארה”ב, נקרא: “ביתני קיץ – או ביתנים” ועוסק בגזיבו. אבל כנראה שזה לא נגמר בזה. אחרי הכל, לגזיבו יש יתרון בולט שגובר על כולם: אסתטיקה. גזיבו הוא קודם כל ביתן נוי, שהופך את הגינה הפרטית לקסומה ומשובבת נפש.

 

כשיופי וכיף נפגשים

כשמדובר בגינה הפרטית שלנו, לא מעט פעמים אנו מוותרים על נוחות בשביל יופי, או להפך. מפחיתים ביופי לטובת הנוחות. למשל, אם בחרנו להניח פרחי נוי בתוך אגרטל או עציץ גדול; אם בחרנו לקצץ בשיח מסוים, שצמיחתו הפראית מרהיבה אך תופסת לנו מרחב – בכל בחירה כזו, בחרנו במשהו אחד והתפשרנו קצת על משהו אחר.

אבל כשמדובר בגזיבו…

זה הכיף. נהנים מ-2 העולמות!

גם לשבת בכיף, בלי שנצטרך להתחיל לפרוש ציליות ושמשיות, פשוט לשבת בצל מוכן, בפינה פרטית שכולה שקט וצ’יל, לנשום אוויר רענן ונקי של חוץ ולהרגיש כל כך בבית(ן)…

וגם להוסיף לגינה הפרטית שלנו יופי קסום, יוקרתי ומורגש. ואם כבר מדברים על סטייל יוקרתי, למה שלא נזכיר פה שגזיבואים מפורסמים במיוחד שמשו בקרב אנשי המלוכה והמעמד הגבוה, כאות ליוקרה ולסטייל? כנראה לכן גם ג’ורג’ וושינגטון בחר להקים גזיבו בחצר שלו.

 

סוגי גזיבו לגינה

יש סוגים לא מעטים של גזיבו לגינה. הבדלים בולטים ביניהם מתבטאים בסוג הגגון.

 

גגון הגזיבו

הגגון הוא המרכיב העיקרי, שלא לומר מטרת הגזיבו. נפרט מס’ סוגים של גגונים פופולריים.

  • גגון גלים
  • גגון נפתח
  • גגון סככה מברזנט / שמשונית
  • גגון מפואר המורכב מ-2 מפלסים עם רווח ביניהם, ליצירת בריזה מקסימלית
  • גגון אטום העשוי מפוליקרובנט, שמור מפני גשם, שלג ורוחות

לכל גזיבו שנזמין, ניתן להוסיף ווילונות, כך שהוא יכול להיסגר ולהיפתח בהתאם לרצוננו. בנוסף ניתן להזמין בדים לכיסוי הגזיבו, להגנה מקסימלית מפני אבק, לחות, נזקי שמש ומזג אוויר. גזיבו – כי זו לא אותה גינה בלי גזיבו! להתפנק, לנוח, לנשום אוויר ולחוות יוקרה ויופי. גזיבו, כיף לגור בגינה.

ביתן לגן