מהם התנאים למחיקת חובות?

היכרות עם התנאים השונים שבהם צריך לעמוד על מנת למחוק חובות יכולה לסייע לפתיחת דף כלכלי חדש. במאמר הבא נסביר מהם השלבים השונים של התהליך, כיצד מקצרים אותו ולמה חשוב להתייעץ עם עורך דין

 

הדרך למחיקת חובות

מחיקת חובות, היבט קריטי בשיקום כלכלי, הוא הליך שנועד לסייע לאנשים אשר מוצפים בחובות שאינם יכולים להחזיר. תהליך זה כרוך בגישה מובנית, המאפשרת לחייבים פוטנציאליים למחוק את חובותיהם ולהתחיל מחדש.

 

הזכאות למחיקת חובות

מחיקת חוב הופכת לרלוונטית כאשר החייב אינו מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות, מה שמוביל להצטברות מתמשכת של חובות ותשלומי ריבית הולכים וגוברים. מצב זה מגיע לרוב לשיאו בקריסה פיננסית, מה שהופך את מחיקת החוב לאופציה ריאלית.

הזכאות למחיקת חוב עוצבה מחדש על ידי רפורמת 2018 בהליכי פשיטת הרגל בישראל, שהובילה לחקיקת “חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי”. חוק זה נועד לייעל את הליך פשיטת הרגל, להגדיר מסגרת זמן ברורה יותר ולשמור על זכויות החייבים והנושים כאחד.

 

מי יכול להגיש מועמדות למחיקת חובות?

חוק חדלות הפירעון החדש, החל מיום 15.9.2019, מאפשר הן לחייבים בודדים (לרבות בעלי עסקים עצמאיים) והן לתאגידים בעלי חוב, לפתוח בהליכי חדלות פירעון. גם לנושים ובמקרים מיוחדים ליועץ המשפטי לממשלה יש זכות לבקש פתיחת הליכים אלה. החוק מועיל במיוחד לחייבים שאינם יכולים לפרוע את חובותיהם או שהליכים משפטיים נגדם פוגעים ביכולתם לעשות זאת.

 

תהליך ביטול החוב

תהליך מחיקת החוב במסגרת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי נמשך בדרך כלל כארבע שנים וכולל שלושה שלבים עיקריים:

  1. שלב הפתיחה: ההליך מתחיל בהגשת בקשה ופתיחת הליכים.
  2. תקופת ביניים: שלב זה כולל הערכה וניהול מצבו הכלכלי של החייב.
  3. שלב השיקום הכלכלי: השלב האחרון מתמקד בהחלמה הכלכלית של החייב, ששיאו בהפטר חובות.

 

תנאים להגשת בקשה לביטול חוב

כדי להגיש בקשה למחיקת חוב יש לעמוד במספר תנאים:

– מצבו הכלכלי של החייב מונע ממנו לפרוע חובות במועד המיועד, לרבות חובות עתידיים.

– ההתחייבויות הכספיות של החייב עולות על שווי נכסיו.

– חובות החייב צריכים להגיע לסכום מינימלי הקבוע בחוק המתעדכן מדי שנה (53,745 ₪ לחייבים בודדים נכון לשנת 2023).

– מרכז חייו של החייב, או נכסיו ו/או עסקיו המשמעותיים, חייבים להיות בישראל.

– את הבקשה יש להגיש בתום לב ולא כניסיון להתחמק מאחריות החזר חוב.

– החובות נצברו בתום לב ולא מעבירות פליליות, מרמה, הזנחת תשלומי מזונות, תביעות נזק לא מוגדרות, קנסות, הימורים וכו’.

 

מחויבות החייב לתהליך

התפקיד של עורך דין אורי גילת מקצועי בתחום מחיקת חובות הוא ללוות את הלקוח ולהגיש את המסמכים הרלוונטיים. כדי שחייב יבקש הפטר מחובות, הוא בדרך כלל צריך להמתין ארבע שנים מרגע קבלת הצו לפתיחת הליכים. בית המשפט מעריך את התנהלותו של החייב במהלך הליכי חדלות הפירעון, לרבות שיתוף פעולה עם הנאמן, עמידה בהגבלות ועמידה בתוכנית התשלומים המפורטת בצו השיקום הכלכלי. הפגנת תום לב והתנהגות פיננסית אחראית, מגדילה משמעותית את סיכויי בית המשפט לאשר את בקשת ההפטר.

 

מחיקת חובות: גלגל הצלה

מחיקת חובות באמצעות הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי מהווה גלגל הצלה לאנשים הטובעים בחובות. תהליך זה, על אף שהוא קפדני וקצוב בזמן, מספק נתיב מובנה להתאוששות פיננסית, המאפשר לחייבים למחוק חלק ניכר מחובותיהם ולהתחיל מחדש. הבנת הקריטריונים לזכאות, שלבי התהליך והחשיבות של מחויבות ותום לב לאורך התהליך, חיונית לכל מי ששוקל דרך זו לשיקום כלכלי.

מחיקת חובות