לא צריך להיות גאון פיננסי – השוואת קופות הגמל מעולם לא הייתה פשוטה יותר!

קופת גמל זהו שם כולל למספר תוכניות חיסכון והשקעה בעלות מאפיינים דומים, כמו למשל קופת גמל לתגמולים, קופת גמל להשקעה וקרנות השתלמות. מדובר באפיק חיסכון לטווח בינוני – ארוך, הנחשב משתלם במיוחד בשל הטבות המס, דמי הניהול הנמוכים ופוטנציאל לתשואות גבוהות.

 

איפה אפשר לנהל את קופות הגמל?

בישראל ישנם עשרות מוסדות פיננסים ובתי השקעות אשר אמונים על ניהול קופות גמל ותוכניות חיסכון נוספות, בין היתר ניתן למנות את הבאים:

לא צריך להיות גאון פיננסי - השוואת קופות הגמל מעולם לא הייתה פשוטה יותר!

איך ניתן להשוות בין קופות הגמל?

המאפיינים הבסיסיים של קופות גמל זהים בכל המוסדות הפיננסים המרכזיים. עם זאת, ישנם הבדלים מהותיים בתנאי ההשקעה. לכן, יש לערוך השוואת קופות גמל, ולבחון מספר פרמטרים, על מנת למצוא את בית ההשקעה המשתלם ביותר עבורכם. הפרמטרים שמומלץ לבחון בעת ההשוואה הם:

 

  • תשואות הקופה

בחינת תשואות הקופה תאפשר לכם להעריך את ביצועי הקופה. תשואה זו מהווה את שיעור השינוי בנכסי הקופה. כלומר, ככל שהתשואה גבוהה יותר – כך שווי הנכסים בה עולה. יש לבחון את הנתונים בעין ביקורתית – כאשר בוחנים את תשואות הקופה, חשוב לשים לב לאיזה תקופה מתייחסת ההשוואה (ככל שהתקופה ארוכה יותר – כך המידע רלוונטי יותר).

 

  • רמת הסיכון

מלבד ביצועי הקופה, יש לבחון גם את רמת הסיכון שלה. כלומר, מהי רמת הסיכון שמנהל הקופה לקח על מנת להשיג את התשואה המדווחת. כדי לבחון את רמת הסיכון, יש לבחון מספר נתונים:

  • סטיית התקן – כלומר המרחק של התשואות החודשיות מהתשואה הממוצעת באותה תקופה. ככל שסטיית התקן גבוהה יותר – כך רמת הסיכון גם גבוהה יותר.
  • מסלול הקופה – ניתן לחלק את קופות הגמל לשלושה מסלולים מרכזיים – סולידי, כללי ומנייתי. ככל שמרכיב המניות גבוהה יותר – כך תיק ההשקעה מסוכן יותר. כלומר, קופה במסלול מנייתי יותר מסוכנת מקופה במסלול כללי וכיוצא בזה.
  • שיעור נכסים לא סחירים מתוך כלל הנכסים – מטרת ההחזקה בנכסים סחירים היא מכירתן בעת הצורך. לכן, ככל שיש פחות נכסים סחירים, ויותר נכסים לא סחירים – ההשקעה מסוכנת יותר.

 

  • מדד שארפ

מדד שארפ הוא המדד המקובל ביותר לצורך בחינת יעילות של קופת גמל. המדד לוקח בחשבון את היחס בין תשואת הקופה לבין סטיית התקן שלה. ככל שמדד שארפ גבוה יותר – כך ביצועי הקופה טובים יותר.

 

לסיכום

המוצרים הכלולים בקופות הגמל הינם חלק משמעותי מהחיסכון לפנסיה של כל אחד מאיתנו. בשל כך, הם כוללים הטבות מס שונות אשר מגדילות את כדאיות ההשקעה במסלולים אלה. טרם הצטרפות לאפיקי השקעה שונים, מומלץ לערוך השוואה בין המוסדות השונים, וכך לבחור את תיק ההשקעה המתאים ביותר לצרכי החוסך.

לא צריך להיות גאון פיננסי - השוואת קופות הגמל מעולם לא הייתה פשוטה יותר!