כל מה שחשוב לדעת על בדיקת זכאות להחזר מס

מערכת המס בישראל היא מערכת מורכבת הבנויה מתילי תילים של הוראות פרוצדורליות המשתנות מעת לעת. לאור זאת, מערכת המס בישראל היא אחת מהמערכות מולן לאזרח קשה מאוד להתמודד, ובמקרים רבים הוא נמנע מכך. כלומר, המערכת יוצרת לעצמה “אפקט מצנן” אשר בא לידי ביטוי בהרחקת אנשים מהתנהלות מול המערכת עוד לפני שבכלל בדקו מה הצורך שלהם. בפסקאות הקרובות נציג לכם מידע חשוב להתנהלות הראשונית מול רשות המיסים בישראל.

 

מה זה החזר מס?

ראשית כל יש להבין מהו החזר מס. רשות המיסים גובה מידי בשנה מיסים בעודף. מצב זה נוצר כתוצאה משיטת הפעולה של מערכת המס בישראל. מערכת המס בישראל פועלת על בסיס הערכות. כלומר, גביית המס מידי חודש מתבצעת על בסיס ההערכה של ההכנסה השנתית שלך.

אף על פי כן, הערכה זו אינה תמיד הולמת את ההכנסה האמיתית בפועל. כלומר, רשות המיסים למעשה מחזיקה כספים שאינם מגיעים לה. חשוב להדגיש, כספים אלה נגבו כדין. עם זאת, הזכות בהם שייכת לאזרח ממנו הם נגבו ולא לרשות המיסים.

 

בדיקת זכאות להחזר מס

ביצוע בדיקת זכאות להחזר מס היא השלב הראשון בתהליך החזר המס. ראשית כל, יש לבחון האם מתקיימות בעניינך איזו מן העילות הקבועות בחוק אשר מכוחן ניתן להגיש בקשה להחזר מס. אילו לא מתקיימות העילות, הרי שאין מקום לדרוש החזר מס. יש נסיבות אשר בהתקיימותן נכון יהיה ללכת ולבדוק את הזכאות להחזר מס – שחרור משירות צבאי, עבודה במהלך חלק מחודשי השנה, עבודה בכמה עבודות בו זמנית, סיום תואר אקדמי, שינוי סטטוס זוגי, לידת ילד ועוד.

אלו הן נסיבות אשר באות לידי ביטוי בעילות השונות הקבועות בחוק. בדיקת הזכאות עשויה להיות מעט מורכבת. כלומר, עצם התקיימות הנסיבה אינה בהכרח מביאה להתקיימות העילה. לכן, קודם להגשת הבקשה להחזר מס נכון יהיה להתייעץ עם חברה מומחית דוגמת אינדיגו, אשר תוכל לברר את זכאותכם להחזר.

 

התיישנות

הבקשה להחזר מס יכולה להיות מוגשת עד שבע שנים מיום תחילת העילה. כלומר, 7 שנים מיום הזכאות להחזר מס. לדוגמה, אילו השתחררתם משירות צבאי בפברואר 2015, תוכלו להגיש את הבקשה להחזר עד פברואר 2022 (כמובן, תמיד עדיף קצת קודם). קחו בחשבון כי במהלך השנים הללו הכסף שלכם צובר ריבית הצמדה ומכאן שערכו עולה. על כן, אין מקום להתאכזב מכך שלא ביקשתם את ההחזר בשלב מוקדם.

 

הליך שדורש הסתייעות במומחים

ביצוע תהליך החזר המס בעצמכם עשוי להיות מעט מורכב. עליכם להבין האם מתקיימת העילה בעניינכם, וכן להשקיע זמן בלימוד תהליך הגשת הבקשה. אפשרות אחרת היא הסתייעות בחברה המומחית בהגשת בקשות להחזר מס אשר תקל את פעולתכם וסביר להניח תבצע את הפעולות במהירות גבוהה יותר וללא טעויות בדרך.