הטרדה מינית בבתי ספר

הטרדות מיניות הן תופעה חברתית נפוצה ומכאיבה. לעתים קרובות אנו שומעים על הטרדות מיניות במקומות עבודה, בצבא ואפילו בבתי ספר. מה ניתן לעשות כאשר נתקלים בהטרדה מינית במסגרת הבית ספרית?

הטרדה מינית היא התנהגות אשר מופנית כלפי אדם, בעלת הקשר או אופי מיני, ושעשויה לבזות או לפגוע בו. זוהי פגיעה בכבוד האדם וחירותו, והיא מתרחשת בכל מקום. לצערנו, הטרדות מיניות מתרחשות גם בבית הספר, המקום בו נצפה למוגנות ולמרחב בטוח ומכיל עבור ילדינו.

לעתים קרובות אנו נדהמים לשמוע על מורה שהטריד מינית תלמידות, או תלמידים שהפיצו תמונות וסרטונים המבזים חבר לכיתה.הקושי להתמודד עם הפגיעה שבהטרדה מינית, החמור ממילא, הינו חמור עוד יותר כאשר מדובר בסיטואציה הרגישה של בתי הספר, שבה במרבית הפעמים הנפגעים הם קטינים ואף ילדים צעירים, הפוגשים את הפוגע מדי יום ביומו בכיתה או בחצר.

 

אחריות לעצירת ההטרדה

חשוב לזכור: אין דרך להתגונן מפני הטרדה מינית משום שהנפגע לעולם אינו אשם בה. נערים ונערות, ודאי ילדים וילדות, שנמצאים בסיטואציה כה רגישה, לא יכולים להתמודד עם הפגיעה לבד ואין לצפות מהם למנוע אותה בעצמם. חשוב לציין כי במסגרת בית הספר, חלה חוות דיווח לכל מי שיודע על התרחשותה של הטרדה מינית (למשל מחנכת, מורה מקצועי, יועץ) לגורמים המתאימים.

כל אדם אשר נמצא כי ידע על המתרחש, אך לא דיווח ולא עשה כל שביכולתו כדי למנוע את הישנות המעשים, עשוי להיות חשוף לצעדים כנגדו על פי הגדרת החוק. בנוסף, בהתאם לחומרת המעשה, אין להשאיר את הטיפול במאורע לבית הספר בלבד ויש לפנות לפיקוח על בית הספר, למשטרה או לרווחה. בנוסף, במקביל להגשת תלונה במשטרה, ניתן לבחון את האפשרות להגשת תביעת פיצויים על הטרדה מינית.

 

האם תלמידים עשויים להיות מואשמים בהטרדה מינית?

כל מי שעבר את גיל 12 נושא בישראל באחריות פלילית, ועל כן כאשר הוא מבצע מעשים המוגדרים כעבירות, הוא עשוי להיות מואשם בהן. בכלל זה הטרדות ופגיעות מיניות. מעבר לכך, יש לבחון את הצעדים המשמעתיים והחינוכיים כנגד הפוגע, כגון העברה לכיתה אחרת, וכמובן טיפול חינוכי והשגחה, שמטרתם מניעת אירועים נוספים.

 

סיוע לנפגע או לנפגעת

ראשית, יש לאפשר לנפגע או לנפגעת לקבל את הסיוע לו הם זקוקים, לרבות סיוע נפשי או רפואי אם נדרש. בנוסף, יש לאפשר לנפגע או לנפגעת סביבה מוגנת ולהפחית את הסיכוי להישנות הפגיעה. לצערנו, פעמים רבות לא נעשה דבר על מנת למנוע מפגש בין הנפגע או הנפגעת ובין מי שפגע בו.

מעבר לסיכוי להיפגע שוב, פגישה מתמשכת עם הפוגע עשויה להוביל לטראומה ולמצוקה קשה. בנוסף, בהתאם ליכולתם ולכוחותיהם, יש לעודד את הנפגע או הנפגעת להגיש תלונה, אך בשום אופן אין להכריח אותם לעשות כן.

הטרדה מינית