האם אבחון לא נכון נחשב לרשלנות רפואית?

המערכת שלנו התמלאה בעשרות פניות שנשלחו מצד גולשים שביקשו לקבל מידע שנוגע לרשלנות רפואית. אלה ציינו שהם חושדים שאירעה להם רשלנות באבחון. החלטנו שלא להישאר אדישים לביקוש הרב והוצאנו סדרת מאמרים מקיפה שתענה בכל פעם על שאלה נפוצה אחרת שנשאלה. הישארו כאן ותגלו הפעם האם אבחון לא נכון נחשב על פי החוק כרשלנות רפואית.

 

אבחון שגוי – מהו?

לא נשאיר מקום לספק ונסביר מיד מהו אבחון שגוי, כדי שתוכלו לגלות אם חוויתם תרחיש שכזה מצד הרופא המטפל או מצד גורם רפואי אחר. נציין שמדובר באבחנה שהוחמצה ועשויה להוביל לטרגדיה. תרחיש זה יכול לבוא לידי ביטוי בעקבות אי יישום של פעולות חשובות. לדוגמא:

  • הרופא לא קישר בין הסימפטומים שהציג המטופל לבין מחלה מסוימת שידועה בסימפטומים אלה
  • הרופא לא בדק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל
  • הרופא לא ביצע בדיקה רפואית מלאה ועוד

 

התוצאה של תרחישים אלה עשויה לבוא לידי ביטוי בהחמרה של תסמיני המחלה, מבלי שהמטופל יקבל טיפול הולם שיכול למנוע את התדרדרות מצבו.

 

חוויתם טעות באבחנה? פנו לעורך דין!

מטופלים שקיבלו אבחון מוטעה או שהאבחנה שלהם הוחמצה, צריכים לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ מצד עורך דין נזקי גוף, משום שהוא בקיא בנושא ויכול לבדוק אם אירעה רשלנות רפואית. חשוב לציין שמקרים מסוג זה צריכים להיבדק בקפידה, כדי שניתן יהיה לכנות אותם כ”רשלנות רפואית”. הגשת תביעה מצריכה בירור אודות 3 הפרמטרים הבאים:

 

  • נזק
  • התרשלות
  • סיבה

 

חשוב לציין שהמטופלים לא צריכים לערוך את הבירור באופן עצמאי. שכן, עורך הדין יבצע עבורם את ההליך מתחילתו ועד סופו. הוא יצור קשר עם הגורמים המטפלים ויאסוף את המסמכים הדרושים, כדי שניתן יהיה להציג את המידע שיאפשר לבחון אם אכן אירעה רשלנות למטופל. בשורות הבאות נביא בהרחבה את 3 הפרמטרים שהוצגו לעיל, כדי שתוכלו לקבל את התמונה המלאה בנוגע למצבכם ולהבין אם המקרה שאירע לכם נחשב כרשלנות רפואית או לא.

 

פרמטר ראשון: הנזק

תביעת הרשלנות הרפואית יכולה לצאת לפועל במידה והמטופל יכול להצביע על קיומו של נזק כלשהו שאירע לו בעקבות האבחון הלא נכון. מדובר לצורך הדוגמא בהתפתחות של מחלה קשה שהייתה יכולה להימנע אם המטופל היה מקבל את האבחון בשלב מוקדם יותר יחד עם טיפול רפואי הולם.

 

פרמטר שני: ההתרשלות

עורכי דין בתחום נזיקין יוכלו להעיד שמדובר בפרמטר מרכזי בתביעות רשלנות רפואית. שכן, הוא מאפשר להצביע על פעילות לא תקינה של הרופא שפעל שלא כמצופה. כלומר, הוא היה צריך לספק מראש אבחון שתואם לתסמינים הקיימים שהוצגו מצד המטופל, אך הוא עשה זאת בשלב מאוחר מהמצופה או שהוא לא אבחן את המחלה כלל.

 

פרמטר שלישי: הקשר הסיבתי

הפרמטר האחרון שמחייב בירור טרם הגשת תביעת רשלנות רפואית הוא הקשר הסיבתי. מדובר בקשר שבא לידי ביטוי בין הנזק שאירע לבין ההתרשלות. כלומר, צריך להוכיח שאם לא הייתה מתקיימת התרשלות מצד הרופא (או צוות רפואי כלשהו), אזי, לא היה נגרם נזק למטופל שסובל מהנזק בפועל.

 

מילים אחרונות לסיום

בשלב זה אתם יודעים שאבחון שגוי יכול להיחשב כרשלנות רפואית. הגשת תביעה בנושא מחייבת פנייה לעורך דין נזיקין שיבדוק את שאירע ויוכיח את קיומם של 3 הפרמטרים שהוצגו לעיל. שכן, תביעות בגין רשלנות רפואית אינן עניין של מה בכך והן מצריכות לא פעם איסוף של נתונים ומסמכים שלא ניתן לבצע באופן עצמאי.

אבחון שגוי